Perşembe, 04 Ocak 2018 15:08

ARALIK AYI REHBERLİK TEMASI

Değerli velilerimiz,  

2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında Yükselen Koleji Rehberlik Birimi çalışmaları kapsamında, Aralık ayı “Duyguları Tanıma ve İfade Etme” (Duygular,  Jest ve Mimikler, Olumsuz Duygular ile Baş Etme, Öfke Kontrolü) konulu temamız, rehber öğretmenler tarafından tüm sınıf düzeylerinde drama ve sunum şeklinde işlenmiştir. 

Çocuklar çok küçük yaşlardan itibaren duygu, düşünce ve isteklerini ifade etme çabasındalardır ve olaylar karşısında duygularını davranışlarla göstermeye çalışırlar. Çocuklara duygularının tanıtılması ve isteklerini doğru şekilde ifade etmeyi öğretilmesi, onların sağlıklı gelişimi için önemlidir. Çocuklarımızın duygularını doğru tanıyabilmeleri ve ifade edebilmeleri ile birlikte: anlaşıldıklarını fark ederler ve kendilerini değerli hissedip özgüvenleri artar; duygu ve düşüncelerini ayırt etmeye öğrenirler ve olumsuz duygularını yansıtmazlar; diğer insanların da duygu ve düşüncelerini anlayabilme yetenekleri gelişir, sosyal ilişkileri güçlenir ve olumsuz duygular ile baş etme becerileri gelişir.  

Bu nedenle, çocukların duygularını tanıma ve ifade edebilmeleri için, yaşanan durumlarda, olaylar yerine çocukların ne hissettiğini sormak ve bu duygu ile nasıl baş edebilecekleri konusunda yardımcı olmak önemlidir.  

Onlara yardımcı olabilmek için ebeveynler olarak yapabileceklerimiz: 

  • Çocukların duygularını tanıması için, farklı etkinlikler yapılabilir. Örneğin; “Duygu Albümü (farklı duyguları canlandırıp, fotoğraflamak ve daha sonra bu fotoğrafları bir albüm haline getirmek), duyguları ifade edebilecekleri resimler çizdirilebilir, oyunlar oynatılabilir, drama ve canlandırmalar yaptırılabilir, kitap ya da dergilerdeki resimlere bakarak duyguları anlattırılabilir ve çocuklara kitap okurken ya da okudukları kitaplardaki karakterlerin duygusu sorulabilir.   

  • Duygular zorla hissettirilmez, olaylar ve durumlar karşısında doğal olarak gelişir. Bu nedenle, onlara ait duygu ve düşüncelerin olabileceği kabul edilmeli. Örneğin; “Boş ver sinirlenme”, “Üzülme geçer bunlar“Bunda korkulacak bir şey yok“Bak ne güzel arkadaş, onu sev, onunla oyna” gibi söylemler onun için anlamsız olabilir. 

  • Çocuğu dinlerken kendimizi onun yerine koymalı, olaylara onun gözünden bakıp, duygularını anlamaya çalışmalı, 

  • Duygu ve düşüncelerini ifade etmek hususunda çocuklara rol model olunmalı ve evde onların duygu ve düşüncelerini özgürce ifade edebilecekleri bir ortam hazırlanmalı. Günlük konuşmalarımızda “ Ne hissettin?, Bu olay sana ne hissettirdi?” gibi sorulara; öfke, üzüntü, mutluluk, korku gibi temel duygu ifadelerine daha çok yer verilmeli, 

  • Olaylar karşısında olumlu duygular yaşamaları kadar olumsuz duyguları da yaşamalarının normal olduğu anlatılmalı.   

Öfke kontrolünü için yapabileceklerimiz 

Çocuklarımıza öfkenin kontrol edilmesi gereken bir duygu olduğunu öğretmemiz gerekir. Bunun için hem ebeveynlerin hem de çocukların öfkeli olduğu zamanlarda çatışmaya girilmemeli. Bunun için okulda da kullandığımız “Trafik Işıkları yöntemi öğretilebilir. Kırmızı ışık (dur); öfkelendiğinde dur ve kendine sakin ol de (10’a kadar say, derin nefes al ve ver, elinle ağzını kapat, bulunduğun ortamdan hemen uzaklaş ve komik, güzel şeyler düşün), Sarı ışık (düşün); seni öfkelendiren durum ile ilgili ne yapılması gerektiğini düşün, Yeşil ışık (davran); düşündüğün ve sana en mantıklı gelen şeyi yap.  

      

Saygılarımızla,

Yükselen Eğitim Kurumları

İlkokul Rehberlik Birimi 

    

 

Kategori Genel
Pazartesi, 04 Aralık 2017 15:18

KASIM AYI TEMASI REHBERLİK ÇALIŞMASI

Değerli velilerimiz,

2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında Yükselen Koleji Rehberlik Birimi çalışmaları kapsamında, Kasım ayı “Akran İlişkileri” (Empati, Akran Zorbalığı, Alay Etme ile Baş Etme, Kişisel Haklara Saygı) konulu temamız, rehber öğretmenler tarafından tüm sınıf düzeylerinde drama ve sunum şeklinde işlenmiştir.

Akran ilişkileri çocukların sosyal gelişim ve ruh sağlığı için önem taşımaktadır. Çocukların akran ilişkilerinin olumsuz etkilenmemesi için yetişkinler olarak zorbalık konusuna nasıl yaklaşacağımızı bilirsek, zorbalık döngüsü içinde (Zorba,-mağdur-seyirci) en az etkilenmelerini sağlayabiliriz. Bu nedenle aşağıdaki bilgilerin sizler için faydalı olacağını düşünüyoruz.

Çocuğunuzun zorbaca davrandığını anlamak için ipuçları:

· Çocuğunuz agresif bir tutumu var ise,

· Çocuğunuz diğer çocuklara sert davranıyor, onlarla dalga geçiyor ise

· Çocuğunuz kişileri manipüle ediyor, baskı kuruyor ise

· Çocuğunuz kolaylıkla huzursuz, öfkeli duygu durumuna geçiyor ise

· Çocuğunuz sosyal statüye ve popülerliğe aşırı önem veriyor ise

· Çocuğunuz bilgisayar önünde çok fazla zaman geçiriyor ise,

· Çocuğunuz gününü anlatırken arkadaşları hakkında lakaplar, aşağılayıcı ifadeler kullanıyor ise

· Okuldan çocuğunuzun kendi sınıfındaki veya kendinden küçük sınıflardaki çocukları rahatsız ettiği hakkında uyarı geldi ise

· Okuldan çocuğunuzun sosyal ilişkilerinde zarar verici bir tutum içerisinde olduğuna dair uyarı geldiyse,

çocuğunuz okul ortamında zorbaca davranışlar sergiliyor olma ihtimali çok yüksektir.

Eğer çocuğunuz zorbaca davranıyor ise:

· Zorbaca davrandığını gözlemlediğiniz an onu bu olumsuz davranışı için uyarın. Örneğin; “Bu yaptığın zorbaca bir davranış ve bu şekilde arkadaşına davranman uygun değil” diyebilirsiniz.

· Çocuğunuza empati, saygı ve merhameti öğretin. Zorbaca davranan bir çok çocuk empati becerisinde zayıftır. Bu davranışları sergilediğinde karşısındakinin hislerini anlamasına yardımcı olun.

· ‘Rol oynama’ yaparak çocuğunuzun zorbalığa maruz kalan kişi olmasını isteyin. Sizde zorbalık yapan kişi olun. Bir zorbalık durumunu canlandırın ve üzerinde konuşun. Kim nasıl hissetti?, daha uygun nasıl davranılmalıydı? vb.

· Zorbalık davranışlarının, istikrarlı ve belirgin yaptırımlarının olmasına önem verin.

· Çocuğunuzun tüm davranışları için sorumluluk almasına dikkat edin.

· Çocuğunuza problem çözerken daha barışçıl yöntemler izlemesi için ona destek olun. Sorunlarını daha uygun şekilde çözdüğünü gözlemlediğinizde ona hemen olumlu geri bildirim verin.

· Çocuğunuzun bir problemi nasıl çözeceğini öğrenmesinde ebeveynlerinin tutumları önemlidir. Bu yüzden, sorun çözme konusunda çocuğunuza olumlu rol model olun.

 

Eğer çocuğunuz zorbalığa uğruyor ise:

· Onu anlamaya çalışın. Çocuğunuzun yaşadığı sıkıntıları, durumunu açık uçlu sorular sorarak ne hissettiğini anlamaya çalışın ve empatik olun.

· Çocuğunuzu suçlamayın. Çocuğunuzun zorbalığa uğruyor olmasının sebebi onun hatalı bir davranışı değildir. Onu suçlamanız çocuğunuzun daha da kırılmasına ve yaralanmasına, zorbalık yapan akranına karşı daha da güçsüz hissetmesine neden olabilir. Çocuğunuza, onun dışında herhangi birinin de bu tür davranışlara maruz kalabileceğini bunun kişisel bir sebebi olmadığını iletin.

· Çocuğunuzun zorbalık davranışlarına maruz kalması sosyal ilişkilerde yaşanan herhangi bir durum değildir. Çocuğunuza ‘’Aşırı hassas davranıyorsun.” ,’’Arkadaşlar arasında olur böyle şeyler.” veya “Geçer” gibi ifadeler kullanmayın.

· Ebeveynleri olarak hemen harekete geçmeyin. Çocuğunuzun zorbalık davranışlarına maruz kalması ebeveynleri olarak sizi öfkelendirebilir ve kaygılandırabilir. Ancak çocuğunuza ona nasıl yardımcı olabileceğinizi sorun, birlikte çözüm arayın, bir strateji belirleyin ve ona rehberlik edin.

· Çocuğunuzun iyi olduğu ve onu mutlu eden bir alan keşfedin. Böylece çocuğunuz belli bir ortamdaki sosyal ilişkilerinde güçlük çekmesine rağmen, iyi olduğu alandaki kişiler ile olumlu ilişkiler kurabilir.

· Çocuğunuza kişisel bir saldırı olduğunu düşünmeyin. Zorbalık uygulayan çocuklar karşısındakine belli bir sebep olmadan da saldırgan davranışlarda bulunur. Zorba, kişiden çok ona saldırı sonucu en etkin tepkiyi (öfke, ağlama vb.) verebilecek kişileri seçer.

 

Kaynak:

Akran Zorbalığı Etkinlik Kitabı. http://sanliurfaram.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/63/01/205760/dosyalar/2015_02/19014052_akranzorbaligietkinlikkitabi.pdf

 

Saygılarımızla,

Yükselen Eğitim Kurumları

İlkokul Rehberlik Servisi

    

 

 

Kategori Rehberlik
Perşembe, 02 Kasım 2017 13:57

EKİM AYI TEMASI REHBERLİK ÇALIŞMASI

Değerli velilerimiz,

2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında Yükselen Koleji Rehberlik Birimi çalışmaları kapsamında, Ekim ayı “Okul Kültürü ve Sosyal Yaşam” (Okula Aidiyet, Uyum Becerilerinin Artırılması, Okul ve Toplum Yaşamında Kurallar ve Sosyal Yaşam Becerileri) konulu temamız, rehber öğretmenler ve diğer öğretmen gruplarımız tarafından okulumuz konferans salonunda tüm öğrencilerimize drama ve sunum şeklinde işlenmiştir.

Bu temaları pekiştirmek amacıyla, evde sizlerin de bu konuların üzerinde durmanız faydalı olacaktır. Bu nedenle evde okula aidiyet ve okul kültürünü destekleyecek sorular sorulabilir. Örneğin; “Sence sizin okulun, diğer okullardan farkı nedir?”, “Okulda öğrencilerin hep mutlu olduğunu görüyorum, sence onları neler mutlu ediyor?” veya “Okulda değişmesini istediğin şeyler için, sen neler yapabilirsin?” gibi.

Ayrıca, çocuklarımızın okul ve toplum kurallarını benimsemesi için hikâye tamamlama etkinliği yapabilirsiniz. Örneğin;

“Minik tavşan, okula gitmek için mutlulukla yürürken karşılaştığı sincap: “Neden bu kadar mutlusun çok mu güzel bir yere gidiyorsun?” der. Tavşan da: “Çok güvende ve mutlu hissettiğim okuluma gidiyorum, orada onu sağlayan kurallar var” diye cevap verir. Sincap: “Hangi kurallar var?” diye sorar. Tavşan demiş ki… diye hikayeyi yarım bırakabilirsiniz. Daha sonra “Sence tavşan ne demek istemiş?” diyerek çocuğunuzun bunun üzerinde düşünmesini ve paylaşmasını sağlayabilirsiniz. Ayrıca, bu tür yarım bırakılmış hikâyeleri farklı konular için de uyarlayabilirsiniz.

Bunun yanı sıra sizde evde aile toplantıları düzenleyerek, evinizin kurallarını hep birlikte belirleyebilirsiniz. Bu yöntem ile çocuklarımız, çeşitli sosyal alanlarda; evde, okulda, dışarıda ve çeşitli sosyal etkinliklerde kurallı yaşamanın gerektiğini daha kolaylıkla benimseyebilirler.

Saygılarımızla,

Yükselen Eğitim Kurumlarıİlkokul Rehberlik Servisi

    

 

Kategori Rehberlik

Değerli Velilerimiz,

2017-2018 Eğitim yılında Yükselen Koleji Rehberlik Birimi çalışmaları kapsamında, Eylül ayı temamız olan “kişisel sınırlar” (Tuvalet eğitimi, öz bakım, bedeni tanıma ve koruma) rehber Öğretmenleri tarafından tüm sınıf düzeylerinde çalışılmıştır. Bu temaları pekiştirmek amacıyla, evde sizlerin de bu konuların üzerinde durmanız faydalı olacaktır. 

Rehberlik Servisi

Yükselen Eğitim Kurumları

 

    

 

 

 

 

Kategori Rehberlik