NEDEN YÜZME?

Çocuğunuzun Yüzme Öğrenmesi İçin 6 Sebep

1.Güvenliği için gerekli.
 
  Uluslararası Çocuk Güvenliği Kurumuna göre; 1-14 yaş arası kasıtlı olmayan                     çocuk ölümlerinin ikinci büyük sebebi boğulma. Tüm çocukların küçük yaşta yüzme öğrenmesi kesinlikle şart. Küçük bir küveti bile dikkate alırsak çevremiz suyla dolu. Çocuğunuzun suda ve su çevresinde rahat ve konforlu olması, onun güvenliği için çok önemli.
Çocuğunuzun yüzme sporunda yarışmacı olmasını yada performans yüzücü olmasını, siz ve/veya çocuğunuz istemiyorsanız bile çocuğunuzun küçük yaşlarda su ile tanışmasını ve yüzme öğrenmesini sağlamalısınız.
 
2. Güvenli bir spor.
Yüzme, suda performans gösterildiği için kesinlikle güvenli bir spordur. Yüzme sporu yapılırken eklemler ve bağlar herhangi bir spora göre daha az zorlanmaktadır. Yüzme, kas, eklem yada iskelet sisteminde herhangi bir rahatsızlığı olanlara doktorlar tarafından önerilen bir spor dalıdır.
Yüzme sporunda, herhangi bir sakatlık yaşasanız dahi antrenmanlara sakat bölge zorlanmadan devam edebilirsiniz. Bunu diğer spor dallarında yapabilmek çok zordur.
 
3. Takım ruhu, bireysellik ile birlikte öğrenilir.
Herhangi bir spor dalı gibi, yüzmede de takım atmosferi gerçekten müthiştir. Antrenmanlarda takım arkadaşlarıyla geçen saatler, yarışmalardaki birliktelikler, seyahatler ve kamplardaki deneyimler çocuğunuza, ilerideki hayatının her alanında kullanacağı yetenekler ve özgüven gelişmesini sağlar. Çocuğunuzun en zor dönemlerinde ona en yakın olabilecek kişi takım arkadaşıdır, çünkü en zor antrenmanları, çalışmaları her gün beraber paylaşmakta ve üstesinden gelmektedirler.
Takım çalışması ve takım ruhu, hemen hemen bütün sporlarda vardır. Hatta yüzme sporundan daha fazla.. Peki yüzmeyi özel hale getiren nedir? Yüzmenin farkı, takım ruhunun yanında bireysel bir yaklaşımın da çocukta gelişmesidir. Performans yüzmesinde, kendi kendine motive olmayı, hedef koymayı ve ona ulaşmayı öğrenirsin. Yüzücüler kendi yarışlarında kendi derecelerine sahip olurlar. Her müsabakada yüzücü, kendi kişisel en iyi zamanını geçmeye çalışırken, bir yandan da takımı için en iyiyi başarmayı ve takımına maksimum katkıda bulunmaya çalışır. Yüzme, takım çalışmasını bireysellikle birleştirir.
 
4. Zaman yönetimini öğrenir.
“Zaman Yönetimi” şüphesiz bir yüzücünün öğrendiği en önemli becerilerden birisidir. Antrenmanlardan arta kalan kısa zaman diliminin efektif değerlendirilmesi ve yapılması gereken işlerin tamamlanması, yüzücülerin doğal olarak ayarlamak zorunda oldukları ve zaman içerisinde çok iyi öğrendikleri bir özelliktir.
Özellikle lise döneminde, haftada 8-9 antrenman yapan sporcuların boş zamanı gerçekten çok az. Okuldan önce erken kalkan, antrenman yapan yüzücüler, antrenman sonrasında okula giderler. Okul sonrasında tekrar antrenman.. Haftasonları çift antrenman.. Dolayısıyla sporcular, erken yaşta zaman yönetimini öğrenirler. Fiziksel ve mental olarak boş zamanlarında yapılması gerekenleri en efektif şekilde yaparlar. İlk, orta ve lise eğitimiyle birlikte yüzme antrenmanlarına devam ederek bu disiplini ve beceriyi kazanan sporcular, üniversite hayatlarında ve iş yaşamlarında, görevlerini öncelik sırasına koyarlar ve zamanlarını en iyi şekilde yönetirler.
 
5. Yüzme, inanılmaz bir çalışmadır.
Yüzme, birçok farklı kas grubunu, yüksek yoğunlukta kardio egzersizleriyle çalıştırır. 4 farklı stil yüzme, farklı kas gruplarını çalıştırır. Çoğu zaman çocuk ve yetişkinler kilo verme amacıyla yüzerler. Yüzme, kalorileri hızlı bir şekilde yakar, kilolu kişiler için oldukça rahat yapılabilecek bir egzersizdir. Uzmanlara göre yüzme, karada yapılan çalışmalara göre %12-14 oranında daha fazla dayanıklılık antrenmanı imkanı sağlar.
Kilo verme dışında yüzme, çocuğunuzun erken dönemde sağlıklı bir yaşama adım atmasını sağlar. Bir kere yüzme öğrendikten sonra çocuğunuz herhangi bir zamanda herhangi bir havuza düşük-riskli ve yüksek yoğunluklu bir kardio egzersizi yapmak için girebilir.
 
6. Tüm yaşamınız boyunca yüzebilirsiniz.
Eğer çocuğunuz erken bir yaşta yüzmeyi öğrenirse, bu yetenek ona tüm hayatı boyunca eşlik edecektir. Yaşlandıkça, hayat kalitesi ve sağlığı yüzerek zenginleşebilir. Yaşlılar için yüzme, bisiklet ya da koşuya göre çok daha güvenli bir seçenektir.
 
Kelsey Lynch’in “6 Reasons Your Child Should Learn To Swim” makalesinden alıntılar yapılmıştır.
 
 

YÜZME ANTRENMANLARININ VÜCUDA YARARLARI

1. Yapılan araştırmalar, düzenli yüzmenin kalp dolaşım sistemi üzerinde olumlu yönde çok önemli etkileri olduğunu göstermektedir. Düzenli yüzme antrenmanları yapan kişilerde koroner kalp hastalıklarına daha az rastlanmakta ve bu bireylerin kalp krizi geçirme olasılıkları düşmektedir. Ayrıca kalp ve beyin damarlarının tıkanmasına yol açan bir takım maddelerin azalmasına da yardımcı olmaktadır.
 
2. Yüzmenin kas ve iskelet sistemi üzerindeki etkisi ise “Yüzücü Vücudu” tanımında kendine beden bulmaktadır. Düzenli yapılan yüzme egzersizleri hem kasları güçlendirmekte hem de vücut koordinasyonunu gelişiminde çok önemli rol oynamaktadır.
 
 3. Yüzme sporu yapılırken, eklemler ve bağlar herhangi bir spora göre daha az zorlanmaktadır. Bu sebeple suda yapılan egzersizlerde sakatlanma ve yaralanma oranı karadaki egzersizlere oranla %90 daha azdır. Bu sebeple kaslarında, eklemlerinde ya da iskelet sistemlerinde herhangi bir rahatsızlığı olanlara doktorlar tarafından önerilen tek spor yüzmedir.
 
4. Yüzme sporunu diğer sporlardan ayıran bir diğer faydası ise yaşı ve kilosu ne olursa olsun öğrenildiği takdirde herkesin tehlikesizce yapabileceği bir spor olmasıdır. Örneğin kilolu kişilerin herhangi bir kara sporu yapması iskelet ve kas sistemine zarar verebilecekken, su ortamında yapacağı aktiviteler o bireyin üzerine etkiyen yerçekimi kuvvetini çok büyük oranda azalttığından kişiye risksiz egzersiz olanağı sağlamaktadır.
5. Yüzmenin sinir sistemine ve insan psikolojisine faydaları ise saymakla bitmez. Suya girdiğimizde hissettiğimiz rahatlama duygusu egzersiz sonrasında salgılanan endorfin hormonu ile birleşince yaşayacağınız psikolojik ve sinirsel rahatlama size başka bir egzersizin veremeyeceği hissiyatı yaşatır. Özelikle sportif olarak yüzen çocukların gelişme dönemlerinde onların kendilerine güvenen, hırslı, herhangi bir işe konsantrasyonu ve adaptasyonu yüksek, disiplinli, programlı, aktif ve başarılı bireyler olmasında çok büyük oranda katkı sağlar.

YÜZME ANTRENMANLARININ KALP VE DOLAŞIM SİSİTEMİ ÜZERİNE ETKİLERİ

Su içindeki yatay pozisyon, kalbin atım volümünün ayakta duruşa oranla daha iyi olmasını sağlar. Çünkü, bu pozisyonda, kalbin kan ile doluşu daha iyi olur. Su içinde, suyun kaldırma kuvveti yerçekimine karşı koyar. Bu konumda kalp, kanı yer çekimine karşı atmak zorunluluğunda kalmaz. Ayrıca, suyun kaldırma kuvvetinin yer çekimini karşılanması ve suyun alt ekstremitelere uyguladığı hidrostatik basınç, havada dik durumda iken karşılaşılan “Kanın alt ekstremitelerde toplanma eğilimini” elemine eder.
Diğer taraftan, su içinde kalp, ısı düzenlemesine yardım amacıyla deriye fazla kan göndermek zorunda kalmaz. Bu kan çalışan kaslara aktarılır.
Özetlersek, yüzücülerde ki dolaşım diğer spor dallarındaki sporculara oranla farklılıklar gösterir. Bu durum, su içindeki vücudun yatay pozisyonda olmasına bağlıdır. Bu pozisyonda kalp kan ile tamamen dolar ve sonuçta kalbin tek bir kasılışında daha fazla kan vücuda pompalanır.
 

DÜZENLİ YAPILAN ANTRENMANLARIN KALP ÜZERİNE OLUMLU ETKİLERİ

1. Antrenman ile kalp odacıklarının hacmi büyür. Kalp odacıklarının büyümesi ile kalbin içine aldığı kan miktarı artarken, dakika volümü artar. İyi antrene edilmiş sporcularda kalbin yük altında bir dakika içinde pompalandığı kan miktarı 35-40 litreye kadar çıkabilmektedir.
2. Antrenman sonucunda, kalp kaslarında “hipertrofi” denilen gelişme, kalınlaşma, kuvvetlenme meydana gelir. Bu gelişmelerle kalbin pompalandığı kan daha güçlü bir şekilde organizmaya dağılır.
3. Kalp, antrenman ile daha ekonomik çalışma yeteneği kazanır.Normal bir kişinin kalbi dinlenme sırasında ortalama 60 – 70 kez atarken,  bu atış sayısı antrenmanlı kişilerde 50’nin altındadır .
4. Düzenli antrenmanlar sonucunda kalbin ağırlığı 250 – 300 gramdan 450 – 500 grama kadar artar.  Bu büyümeye paralel olarak, kalbin bir defada dışarıya pompaladığı kan miktarı, normal bir kişiye oranla iki katına çıkmaktadır.
 
 
KAYNAKÇA:
1. Bozdoğan A., Yüzmede fizyoloji, mekanik ve metod. Yayınevi:  İl Press, İstanbul, 2000
2. Ernest W.M., Swimming Fastest. The essential reference on technique, training, and program design. 2003
3. http://ankarayuzmeakademisi.com/yuzmenin-vucuda-faydalari
4. http://hm.metu.edu.tr/yuzmenin-faydalari